2016 Kawasaki Ninja ZX-10R

De nieuwe 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R: World SBK Performance voor iedereen

Ongenaakbaar stuurde Jonathan Rea zijn Kawasaki Ninja ZX-10R naar de wereldtitel in het fel bevochten 2015 World Superbike kampioenschap. De enorme ervaring die daarbij is opgedaan is regelrecht terug te vinden in de nieuwe Ninja ZX-10R. Nooit eerder was in een productiemotor dan ook zo veel hoogstaande World SBK technologie terug te vinden. De cijfers spreken voor zich; in Barcelona, thuisbasis van het Kawasaki Racing team, bleek de Ninja ZX-10R gemiddeld meer twee seconden sneller te zijn dan zijn concurrenten. De 2016 Ninja ZX-10R is dan ook nu al de onbetwiste nieuwe maatstaf in de zware supersport klasse.

Ninja ZX-10R KRT Edition
Grensverleggend
Het is verbluffend hoeveel geavanceerde World SBK technologieën Kawasaki in de Ninja ZX-10R heeft toegepast. Kawasaki heeft daarbij alles uit de kast gehaald om dit compleet nieuwe model op eenzame hoogte brengen en de meest makkelijk te rijden supersport ooit te produceren. Zo zijn er nieuwe elektronisch geregelde gaskleppen en een volledig titanium uitlaatsysteem toegepast voor meer power in het middengebied en een (Euro 4) topvermogen van meer dan 200 pk. Maar wat de Ninja ZX-10R echt revolutionair maakt is de toepassing van de 6-voudige Bosch IMU. Deze Inertia Measurement Unit werkt samen met Kawasaki’s eigen ECU en gaat daarbij niet uit van vaste instellingen, maar ‘’voorspelt’’ aan de hand van dynamische feedback hoe de motor optimaal moet reageren. Een absolute doorbraak in het aansturen van de cruciale elektronische systemen. De Ninja ZX-10R rijder heeft dan ook de meest vooruitstrevende elektronica aan boord om de échte World SBK ervaring te kunnen proeven.

Ultra modern
Dat begint al met S-KTRC, geen gewone traction control, maar de sportversie die dankzij de dynamische feedback rijden tot op de laatste limiet mogelijk maakt. Met de KLCM Launch Control zijn bliksemstarts eenvoudig (en veilig) terwijl het intelligente KIBS ABS systeem voor een remvertraging op raceniveau zorgt. De lijst lijkt eindeloos, we noemen nog een paar exclusieve elektronisch geregelde Ninja ZX-10R functies: Cornering Management, KQS Quick Shifter, een slimme Öhlins stuurdemper en dan ook nog eens drie Power Modes voor het motorvermogen!

Revolutionair
Je zou bijna vergeten dat veel, maar niet alles om de elektronica draait. De ZX-10R biedt namelijk ook een wereldprimeur: het is de eerste productiemotor die voorzien is van Showa’s uiterst geavanceerde nieuwe generatie ‘’Balance Free’’ voorvork. Die werkt perfect samen met de horizontaal geplaatste ook al vernieuwende ‘’Showa BFRC lite’’ schokdemper achter.

Om al dit geweld te beteugelen is de ZX-10R uitgerust met de superieure Brembo M50 radiale monobloc remklauwen en enorme 330 mm remschijven. Inderdaad, dezelfde monster remmen die ook op de H2R gebruikt worden en door Brembo op een aparte productielijn gemaakt worden.

Het beste van beide werelden
Nooit eerder lag een ‘’gewone’’ seriemotor zo dicht tegen een World SBK fabrieksracer aan. Maar de Ninja ZX-10R is niet alleen ontworpen om op het circuit maximaal te kunnen presteren, ook op straat zullen de ontelbare innovaties zorgen voor een fantastische, veilige en comfortabele ervaring.

De 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R: “Get closer”

Hieronder een kleine greep uit de nieuwe standaard features van de 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R:

NIEUW In het World SBK ontwikkelde 998 cm3 viertakt viercilinder in lijn motor
NIEUW Titanium uitlaatsysteem
NIEUW Elektronische geregelde gaskleppen
NIEUW Showa Balance Free-voorvork (voor het eerst op een productiemotor)
NIEUW Horizontale Back-link-achtervering met Showa BFRC lite achterschokdemper
NIEUW 330mm Brembo monobloc remsysteem (idem Ninja H2R)
NIEUW Aerodynamisch bodywork
NIEUW Aluminium twin-spar-frame
NIEUW 6-voudige Bosch IMU Inertia Measurement Unit (meest geavanceerde op de markt)
NIEUW S-KTRC (Sport-Kawasaki TRaction Control)
NIEUW KLCM (Kawasaki Launch Control Mode)
NIEUW KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System)
NIEUW Cornering Management-functie
NIEUW Kawasaki Engine Brake Control
NIEUW KQS (Kawasaki Quick Shifter)
NIEUW Elektronische Öhlins stuurdemper
NIEUW Power settings: Full, Middle en Low

Kijk voor meer informatie over de 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R op www.kawasaki.nl